El Departament d’Educació i el programari lliure

Acabo de llegir la notícia que el curs vinent més de 20000 alumnes faran servir llibres digitals; la notícia és d’ahir i tal com m’ha comentat un company que va assistir a la jornada de presentació que es va fer a Lleida, hi ha alguns dubtes per resoldre:

– D’entrada caldria preguntar-se, o més aviat preguntar-li al responsable del Departament d’Educació per què a la fitxa tècnica es parla del sistema operatiu Linkat i de la suite ofimàtica lliure (parla d’OpenOffice concretament), i el propi document és en un format no lliure (.doc)?  No ho entenc.

– Si us fixeu a sota de l’enllaç on hi ha la fitxa tècnica (.doc), hi ha d’altres documents; tots ells en formats privatius, tant jpg com flv, els quals poden ser útils en internet per la mida dels fitxers però no s’addiuen gaire amb plataformes lliures. Continuo sense entendre-ho.

– Encara més, el cas que m’ha explicat el company s’assembla al que s’explica a la notícia. Els continguts són via web, la qual cosa podria estar bé perquè ho deslliga de cap plataforma en concret; ara bé, l’editorial que fa els llibres de text digitals té un servidor preparat per atendre 20000 peticions simultànies?… ni que només siguin 2000 ho dubto i força.

– Què en pensa fer el Departament d’Educació de les plataformes moodle i webquest, promogudes pel propi departament,  que ja estan funcionant i sembla que força bé?

– Per què si s’obliga a què al menys hi hagi el Linkat com a sistema operatiu es mantenen reunions entre l’administració autonòmica i membres del gegant de Redmond? Per què, a més, l’any passat es van pagar 12 milions d’euros en llicències de la suite ofimàtica d’aquesta empresa? Per què no hi ha ningú que hagi denunciat per malversar fons públics aquesta gent?

Què hi ha al darrere de tot plegat?

Arxivat a General
13 comments on “El Departament d’Educació i el programari lliure
  1. latafanera.cat escrigué:

    El Departament d’Educació i el programari lliure…

    Acabo de llegir la notícia que el curs vinent més de 20000 alumnes faran servir llibres digitals; la notícia és d’ahir i tal com m’ha comentat un company que va assistir a la jornada de presentació que es va fer a Lleida, hi ha alguns dubtes p…

  2. Giorgio Grappa escrigué:

    Dimecres se’n parlava entre reunió i reunió, i me’n vaig fer un tip de riure:

    1) la major part dels meus companys només saben fer anar el Word: aquí acaben els seus coneixements informàtics;
    2) per descomptat, crec que no hi ha ningú al centre amb experiència didàctica de les TIC, almenys, no més enllà d’emprar una presentació, i prou;
    3) els preus dels ordinadors han caigut en els darrers anys; però, tant? vinga, home…
    4) necessito que els meus alumnes aprenguin a subratllar; sí, es pot fer sobre sobre un text electrònic, però és més còmode i ràpid emprar el llapis de dos colors sobre les pàgines d’un llibre;
    5) molts dels meus alumnes no saben com funciona un llibre (no saben emprar un índex): volen que es passin les classes fent xat mentre jo explico la Renaixença?

    I moltes més coses que se’n podrien dir sobre els aspectes pedagògics del tema. Després està la qüestió del programari lliure, però tu ja t’has encarregat de deixar ben clar que no saben de què estan parlant.

    No, si, al final, acabaré per deixar l’educància i buscar-me un treball honrat…

  3. Giorgio Grappa escrigué:

    Ben mirat, de la notícia, em penso que al senyor conseller només li interessava el tercer fitxer enllaçat.

  4. Giorgio Grappa escrigué:

    “… l’element central d’aquest procés és el professor…”

    Ha ha ha ha ha ha! Ha ha ha ha ha ha! Ha ha ha ha ha ha! Ha ha ha ha ha ha! Ha ha ha ha ha ha!

  5. olga escrigué:

    Fa molta pena tot aquest assumpte…

  6. CarlesOriol escrigué:

    Doncs jo he respirat tranquil, de veritat que esperava trovar sols windows.

    Però la infraestructura del document no és un pel passada de voltes?

    1.Pissarra digital interactiva (Projector de pantalla d’ordinador + pissarra blanca no reflectant + dispositiu per a interactivitat)

    Això val força duros per tenir-ho a totes les aules.

    2. Connexió directa a Internet de 3 Mbps per aula en baixada

    per AULA … “juder”… a veure una escoleta… 6 cursos x 2 classes x curs x 3 Mb = 36 Mb… xaix piruli. Els de timufònica estaran contents.

    3. Fins a l’aula: cablat estructurat

    i els electricistes tenen una feinada de nassos per obrir totes les escoles

    … i ja posats

    4. Programari de monitorització i seguiment

    Aquest és bastant més complicat del que sembla… fins a quin nivell de monitoritzacio i seguiment cal arribar. Fins ara els alumnes tenien una certa intimitat en les seves coses, aquesta desapareix? Aquest control el poden excercir al centre o també els pares?? i si és aixi qui formarà als inquisidors?

    5. Quant temps ha de durar un portàtil d’aquests?

    Ja han tingut en compte que això no dura tota la vida. Que aquestes joguines es trenquen, es perden, es roben… I si això passa el suport el donarà el centre? s’ajudarà economicament als pares que el seu fill el perdi, el trenqui o li robin??

    6. Disc en estat sòlid de 60 Gb.

    I això té alguna rao especial de ser estat sòlid o com sempre es que simplement estan copiant les caracteristiques d’un concurs que ja tenen otorgat?

    7. Durada de les bateries >= 4 h

    Bè… aniran tots els alumnes a comprar la bateria extra que ja té en giorgo oi?

    8. Opcionalment Connexió UMTS integrada

    Això encara farà més feliços als de telefònica… i qui no s’ho pugui pagar que es foti. Alumne de 2a per pobre.

    9. Open Office o equivalent amb compatibilitat de formats

    Aquest punt m’agrada força…. tinc ganes de veure quin producte actual al boot dual ofereix una compatibilitat de format.

    10. Equips per als docents: Característiques iguals o superiors a les de la llista anteriors

    Giorgio… es que els mestres un queixeu per vici… Mira que us donen un equip igual o SUPERIOR.

  7. Giorgio Grappa escrigué:

    Tot plegat té un bonic color rosaci, oi, Carles?

    Ops! Per cert, aquest diumenge no hi havia eleccions de no-sé-què?

  8. Giorgio Grappa escrigué:

    La veritat, Carles, que no sé on hi ha més animalades (manca de sentit realista), si en la part pedagògica o en la part tecnològica.

    Per sort, diumenge hi ha eleccions i dilluns ja s’hauran oblidat d’aquest tema.

  9. latafanera.cat escrigué:

    El Departament d’Educació i el programari lliure…

    Notes i reflexions sobre la noticia d’un portàtil per alumne. O com començar l’escola per la taulada….

  10. Carles escrigué:

    Ara, per més que vulguin, no ho poden dur a terme.

    Jo treballo com a administrador informàtic d’un institut (tot i que encara soc estudiant d’enginyeria en informàtica sistemes), puc assegurar que ara per ara és imposible que els professors puguin ensenyar utilitzant aquest mètode.

    Els vaig fer un portal d’internet, amb el moodle i tots els departaments corresponents. Dels posem 14 departaments (no recordo exactament quants n’hi ha de memòria), només se que el fan servir “habitualment” (perquè és més aviat ocasionalment) per treballs de tecnologia, algun credit variable d’informàtica i autocad.

    El professorat de filologia, història, etc. Es fan mal (tret d’alguna expeció) per poder accedir a la seva pròpia compta d’usuari del moodle, així com el simple fet d’imprimir un document o en alguna ocasió (poques per sort) no saben ni accedir a les aplicacions d’ofimàtica bàsiques.

    Fa 2 anys, van introduir els PDA, els vaig programmar la base de dades per poder registrar i gestionar millor les faltes d’asistència, encara es fan mal i moltes vegades acaben demanant ajuda (2 anys ja).

    Per altra banda, a nivell de la xarxa i/o connexió inernet jo crec que no han anat mai a cap institut… generalment la connexió i/o router depen del depertament d’ensenyament. Per tant, nosaltres, com a administradors, no podem configurar el router, ports, etc directament per poder controlar millor la xarxa. Com a molt configurar un servidor proxy per poder redireccionar totes les peticions dels portàtils (per evitar que els nens estiguin tot el dia al facebook, xats, o tot el relacionat com apuntava en Giorgio Grappa). Bé el fet d’haver de necessitar un servidor proxy en comptes de poder treballar sobre el router directament ja és un altre problema afegit.

    Per altra banda, el tema connexió.. tot just fa un any van acceptar la meva petició de posar una línia auxiliar (de només 20 MB) perquè cada vegada que jo havia de treballar (instal·lant màquines o fent manteniment) la xarxa es col·lapsava. Només treballava, com a molt, amb 10-30 ordinadors dels 450 i ja ningú podia treballar. Si volen que tots els alumnes estiguin connectats a la xarxa, és literalment impossible, tot es col·lapsarà (si 30/450 ja col·lapsa la xarxa, 900 peticions de 900 portàtils jo no vull imaginar que pot passar).

    El tema wifi, tot just ara estan fent l’instal·lació… (tindré molta feina aquest estiu per configurar tot el tema..😀, però moltissima més per explicar com funciona.. )

    Encara diria més, fins fa poc (no és per elogiarme que tot just tinc 20 anys i encara estic estudiant) no havien tingut cap persona dedicada al manteniment de la xarxa i/o administrativa amb un coneixament mínim. Ho feien professors aficionats a la informàtica com a feina extra amb reducció de jornada a canvi de fer el manteniment. I per ser sincer, tot i fent el que puc, encara em faria falta algun company ara, per poder solucionar els problemes durant el dia (ara faig mitja jornada a causa dels estudis). Jo no em vull imaginar com ho faré el dia que tot això sigui una necessitat per l’institut.

    El tema Linkat, tinc 3 ordinadors de prova on l’he instal·lat i tot plegat, la veritat que no se com ho faré perquè els professors el sapiguen fer anar.. no ho dic per mi, ja que jo soc usuari habitual de ubuntu i debian, sinó per ells..

    Concluint i per no cansar-vos més, jo crec que primer s’hauria d’habituar el sistema, és a dir, crear un departament d’informàtica, com a mínim amb 1 enginyer i 1-2 tècnics (ja sigui FP grau superior o mitjà). I habituar una aula per fer classes d’informàtica a professorat i/o alumnat… (per això el fet d’haver-hi 2 tècnics que facin la feina de manteniment mentre l’enginyer fa les classes…) sinó, jo ho veig imposible i ho dic amb tota la bona fe.

  11. SiscoGarcia escrigué:

    La quantitat de comentaris que heu fet a aquesta notícia no fan més que corroborar que és un tema sensible.

    No m’hi he estès en detalls perquè em sembla que amb l’enllaç a la notícia original i 4 idees clau n’hi havia prou, i veig que ho heu agafat a la primera.

    Giorgio, em provoca molta tristor enfocar el tema com ho has fet tu, per això l’he obviat aquest aspecte i només m’he centrat en la part tecno-ilògica ja que la part pedagògica fa molt més temps que està pervertida, i no diguem l’acadèmica😦

    Olga, això justament és el que li acabo de respondre al Giorgio. No sé on anirem a parar, però no ‘nem bé.

    Carles Oriol, d’acord amb què encara tenen la “decència” de prioritzar Linkat, però és un miratge, ja que permeten les màquines duals i durant 2 anys que tenen en marxa la Linkat encara no li han donat l’impuls que segurament es mereix (obvio comparacions amb ubuntu, ara no vull entrar en aquest debat). Si les màquines són duals el canvi no és real!

    D’altra banda, com has pogut veure, tècnicament és inviable (el Carles més endavant apunta alguns altres aspectes “col·laterals” que hi tenen a veure)… i finalment, potser tens raó que els mestres ens queixem de vici. En qualsevol cas jo no vull cap ordinador per mi, que destinin aquests recursos a dotar com cal el projecte Heura (www.xtec.es/tic-voc/Documents/heuravoc.pdf).

    Finalment Carles, jo també sóc professor i ajudo al coordinador d’informàtica del centre. Estem col·locant màquines duals i treient tot el programari privatiu (tenim la sort de comptar amb el suport de l’equip directiu en aquesta tasca), i només aquest fet ens comporta un munt de problemes amb els companys i les companyes del centre perquè no tenen els seus programes habituals; les màquines que tenim amb arrencada dual, un cop han après a fer-les entrar en Windows ja no les veiem mai més en ubuntu, i ens estem plantejant de fer-les només lliures, sistema operatiu inclòs, de manera que ja no podran fer servir alguns programes privatius que encara hi havia instal·lats. Ha estat un procés llarg (uns 3 anys) però com que aquest any ja hem tingut bàsicament programari lliure, i a més multiplataforma, ja no hi ha excusa per no fer servir ubuntu😉
    Val a dir que encara mantindrem Windows en alguna aula amb programari específic, però serà el mínim.

    Res més, gràcies a tots i a totes pels comentaris!

  12. Carles escrigué:

    @SiscoGarcia si jo també m’havia plantejat fer un proposta a l’equip directiu sobre només instal·lar programari lliure sense cap altra aplicació privativa (ara em veig obligat a instalar sempre les 2 opcions, fins i tot en el tema navegadors, algú prefereix el internet explorer a el firefox.. impresionant) però jo tinc un problema principal, l’edat.

    Una noi de 20 anys que encara no te tiluació oficial (tot i que no em van malament els estudis :D) però no té vot. Fins i tot m’he trobat algun cas en que contradiuen el meu mètode, tot i haver-lo dissenyat a consciencia i de la millor manera posible que he pogut, simplement perquè si. Espero que algun dia valorin més el meu esforç, per sort tinc suport de la majoria del professorat i estan molt contents🙂.

    Veig que al vostre centre docent aneu bastant avançats al respecte, et felicito per la bona feina,ja que se que és complicat de veritat😀.

  13. SiscoGarcia escrigué:

    Evidentment Carles, com a administrador informàtic puc entendre que no tinguis vot, el que no entenc és que no se’t doni confiança i no se’t demani consell a l’hora de prendre aquest tipus de decisions.

    De tota manera, pensa que hem trigat 3 anys a assolir aquesta situació no sense haver-nos trobat amb gent que també ha contradit el nostre mètode com tu bé dius… només perquè sí , i encara hores d’ara tenim problemes amb companys i companyes que pretenen que fem les coses al seu gust. No volen adaptar-se al programari que tenim al centre i enlloc de fer servir les eines que posem al seu abast de totes totes volen que ho fem a la seua manera. Increïble!

    En qualsevol cas, Carles, no et desanimis ja que al final la lògica i la raó s’acaba imposant i tots plegats ens en sortirem.

    Una abraçada😉

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Arxiu
Juny 2009
M T W T F S S
« mai   jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
%d bloggers like this: