Pica d’Estats (3143 m)

Ara que vaig a escriure sobre l’excursió d’aquest cap de setmana a la Pica d’Estats, me n’adono que darrerament la majoria d’apunts són de caire excursionista. Suposo que és el tema que més m’inspira hores d’ara😉

Tant se val, el cas és que aquest cap de setmana he intentat fer la Pica per segona vegada i ho he aconseguit; en l’anterior intent vaig «petar» només començar; i la Pau es va quedar amb moltes ganes de fer-la, de manera que quan el Quique em va parlar que volia fer-la amb unes quantes famílies ens hi vam apuntar ràpid🙂

La MariaJo i jo fent l’aproximació amb la Pica al fons i l’estany de Sotllo al darrere.

Com a novetat aquesta vegada es va apuntar també el meu germà que feia temps que tenia ganes de fer alguna ascensió a un tresmil, i es van apuntar ell i el seu fill, Àlex; qui va estar tot el cap de setmana en un globus🙂

Qui es va quedar amb les ganes va ser el petit, Dani, de 3 anys! Es va quedar per baix amb la seua mare i l’Ona, que cada vegada té més clars els seus interessos i passa més de les excursions familiars😦

Tots els muntanyencs de la família, amb Dani (d’esquena) inclòs.

La veritat és que l’aproximació és moooolt llarga com m’havia comentat molta gent, però no sé si perquè això m’havia condicionat o què, a l’hora de fer-la no m’ho va semblar tant… tot i que ens vam estar gairebé 4 hores per la ruta «normal» fins arribar a l’estany d’Estats, on teníem previst de muntar les tendes.

Acabant de preparar les tendes per passar la nit.

Cap a les 20:30 estàvem sopant i després ens vam posar a dormir ja que teníem previst de començar a caminar a les 6:30 per poder aprofitar les hores de menys calor i fer cim el més aviat possible (després encara hauríem de desmuntar tendes i desfer el camí fins als cotxes). Volíem posar-nos a dins de les tendes aviat perquè el cel estava amenaçador, però no va caure ni gota, i l’endemà ens vam alçar amb un cel ben ras… de fet, només obrir la tenda teníem ben lluent Orió al davant nostre, però com ja començava a clarejar no es podia veure gran cosa; tot i això, un espectacle visual afegit al dels cims més alts de Catalunya.

D’esquerra a dreta el Sotllo, el Pic Verdaguer, la Pica d’Estats i la Punta Gabarró; els tresmils més emblemàtics del massís de la Pica.

L’avantatge de dormir a l’estany d’Estats és que comencem a caminar a prop de la Pica i a 2470 m d’alçada, de manera que només hem de vèncer un desnivell de 673 m; l’inconvenient però, és que tot just començar hi ha una tartera amb molt pendent que es fa una mica pesada. La solució és fer-la sense pressa, parant de tant en tant. Sense adonar-te’n al cap de poca estona ja ets a dalt del Port de Sotllo, que separa el pic de Sotllo del Verdaguer.

El grup pujant la tartera en direcció al coll de Sotllo.

Un cop arribats al coll, passem al costat occità i perdem alçada per fer el flanqueig que ens portarà al coll de Riufred, que separa la part de la Pica i el Montcalm. Des del coll de Riufred ens dirigim cap al coll que separa la Pica d’Estats del Pic Verdaguer. Un cop assolit aquest coll ja només ens queda una petita grimpadeta i som al cim més alt de Catalunya, amb unes vistes impressionants.

Descansant una estona després de la tartera. Àlex fa cara d’estar passant fred… feia una mica de vent que augmentava la sensació de fred.

Nosaltres vam fer un bon ritme i a les 9:30 ja érem al cim, de manera que després de les fotos de rigor vam poder baixar de nou al coll i fer el Pic Verdaguer sense cap problema.

Els muntanyencs de la família al sostre de Catalunya.
Com es pot veure feia un dia impressionant!

Al costat de la Pica el Verdaguer sembla poca cosa, i la veritat és que la majoria de la gent no hi puja… nosaltres sí😉

Les vistes que hi ha des d’allà són impressionants, tant des de la Pica com des del Verdaguer. S’arriba a albirar la Maladeta amb l’Aneto i la resta de tresmils dels Pirineus.

Una bona vista dels Pirineus amb les Maladetes i altres massissos al fons.

Una vista de part del recorregut que hem fet amb els estanys d’Estats primer i de Sotllo en segon terme… i el Monteixo al darrere, gairebé sempre present en aquesta ruta.

Després d’extasiar-nos amb aquestes vistes, vam baixar al coll, vam menjar una mica i vam desfer el camí fins a les tendes, ja que encara les teníem plantades i les havíem de desmuntar. Després havíem de dinar i desfer tot el camí fins al cotxe passant pel refugi de Vallferrera.

Pau i Àlex descansant mentre desmuntàvem les tendes i esperant a dinar.

De tornada vam desfer el mateix camí, és a dir, vam tornar a passar per l’estany de Sotllo primer, pel pla de Sotllo després i vam seguir durant una estona el barranc de Sotllo, amb l’aigua al nostre costat fins que al cap d’una estona vam haver de grimpar una paret petita i ja només ens quedava una estona de camí més o menys pla, des d’on es veia tant els cotxes com un tros del pla de Boet; fins que al cap d’una estona ja començàvem la baixada forta pel bosquet fins al refugi, i després pel pont de la Molinassa fins a l’aparcament.

Vista del pla de Sotllo amb l’aigua que corre tranquiŀla formant meandres.

Vista d’un tros del pla de Boet. Cap a l’esquerra de la imatge s’estén un tros encara més gran.

La veritat és que es tracta d’un tresmil sense cap complicació (tret que hi hagi neu al costat occità i això dificultaria el flanqueig), amb l’únic inconvenient d’haver de fer una aproximació llarga; però potser perquè tothom me n’havia parlat tant de com de llarga era no m’ho va semblar tant… tot i això amb els nens ens va costar unes 4 hores arribar a l’estany d’Estats el dissabte a la tarda; unes 4 hores des de les tendes al cim; 3 hores la tornada del cim a les tendes i unes 4 hores més de les tendes al cotxe, degut segurament al fet d’acumular cert cansament. Amb tot, molt recomanable.

Després de l’«èxit» de l’últim tresmil amb la bateria del mòbil, aquesta vegada no vaig voler arriscar-me i no vaig agafar el track, tot i que podeu trobar-ne un track amb la mateixa ruta ací.

Arxivat a Excursions, Família, General
2 comments on “Pica d’Estats (3143 m)
  1. Ona G.M. escrigué:

Enhorabona a tots!!
    De part de la vagòncia que es va quedar per baix🙂