Trescades d’aquest estiu i principi de tardor

Fa dies que tinc pendent de fer un apunt explicant els cims que he/m trescat aquest estiu, de fet no hi ha res del que he fet durant l’agost, ni tampoc el setembre; i com que diumenge 13 d’octubre faig fer l’emblemàtic Vinyamala no me n’he pogut estar de fer un breu resum del que hem aprofitat la segona meitat de l’estiu i principi de tardor de 2013; val a dir que la Vinyamala és més coneguda pel nom francès de Vignemale, tot i que també se’l coneix com Pica Longa o Comachibosa.

Cronològicament el primer va ser la setmana de vacances que vam fer a Benasc, en companyia del meu germà i família. Hi vam estar des del diumenge 4 al diumenge 11 d’agost; i la primera excursió que vam fer va ser al Perdiguero (3222 m). És una excursió llarga que pot fer-se per diferents llocs, tot i que vam intentar fer-la pujant per Remunye i baixant per Lliterola. Dic que vam intentar perquè 15 dies abans hi vaig anar per les mateixes valls per fer la carena de Lliterola i m’ho vaig trobar amb molta neu i no hi va haver cap problema, només calia fer servir grampons; en canvi en quinze dies es va desfer molta neu i baixava molta aigua, de manera que la canal que dóna pas a l’estany de Remunye era difícil de sortejar, ja que no hi havia un pas clar per creuar l’aigua; i allà es van quedar MariaJo, Ona, Pau i Àlex (que van tornar cap al cotxe); el meu germà i jo sí que vam seguir i vam poder fer cim… això sí, després de sortejar un munt de blocs a la pujada final; la baixada la vam fer per Lliterola i també ens va costar molt de trobar el camí bo, però vam deixar constància al track de la sortida i en algunes fotos com aquesta:

Panoràmica des del cim del Perdiguero mirant a la Maladeta

Panoràmica des del cim del Perdiguero mirant a la Maladeta (esquerra) i amb el Posets cap a la dreta

L’endemà vam estirar una mica les cames i vam fer molt poca cosa; dijous vam anar cap a Cerler i vam fer una petita excursió; i divendres vam anar tots 8 al Forau i Plan d’Aigualluts. Va ser una excursió senzilleta però amb la neu que havia caigut durant l’hivern hi havia molta aigua, de manera que la cascada era una passada i les vistes de l’Aneto i la glacera també. A més del track (no és necessari perquè no hi ha pèrdua) també vam fer alguna foto com aquesta emblemàtica de la cascada amb l’Aneto al darrere:

Imatge de postal de la cascada d'Aigualluts i l'Aneto al fons.

Imatge de postal de la cascada d’Aigualluts i l’Aneto al fons.

Dissabte vam anar només el meu germà, MariaJo i jo a fer el Mulleres (3010 m) per la vall de l’Escaleta. Ens vam aixecar molt d’hora, perquè volíem agafar el bus cap a la Besurta que ix a les 5:30 de l’Hospital de Benasc. L’excursió és molt fàcil, tot i que una mica llarga (track); però les vistes que hi ha des del cim són una passada, com aquesta panoràmica de la Maladeta:

Panoràmica de la Maladeta des del Mulleres

Després d’aquesta setmana vam estar uns dies amb els pares, i a Sucaina vam aprofitar per fer dues excursions, la primera al Mas del Francés (track) i la segona al «pilón de San Gregorio» (track). De tornada a Lleida vam anar l’1 de setembre amb els Botanch-Faus a fer una excursió a l’estanh Redon, des de la boca sud del túnel de Vielha. Una excursió molt bonica, passant per una fageda molt frondosa a la part més baixa fins arribar a un paisatge d’alta muntanya a l’estany.  L’estany Redon és considerat la capçalera de la Noguera Ribagorçana. Podeu veure l’excursió al track i una foto:

Panoràmica de l'estanh Redon des de l'estació meteorològica

Panoràmica de l’estanh Redon des de l’estació meteorològica

El cap de setmana del 14 i 15 de setembre vaig anar amb el Centre Excursionista de Lleida a la sortida que va proposar el Raül Cristòbal a la vall Fosca, per fer els cims de Peguera, Vidals i Tort, resseguint la carena (track). Va ser una excursió molt divertida que em va deixar una mica trinxadet perquè vam pujar i baixar 3 cims. Les vistes des de qualsevol d’ells eren espectaculars per la quantitat d’estanys que hi ha a la zona. Podeu veure algunes fotos. Des del Peguera (2942 m) les vistes encara eren millors, com aquesta:

Panoràmica des del cim del Peguera

Per Sant Miquel em vaig sumar a una proposta també del Raül: fer el Culebres (3062 m) i el Vallibierna (3067 m). El Culebres va ser el meu primer tresmil, però quan érem al cim es va girar mal temps i jo no estava gaire fi, de manera que no vam fer el pas de cavall i vam girar cua; en canvi aquest dia vam poder fer-los tots dos… això sí, sense el pas de cavall, ja que a dalt ens estava nevant!!!! i el muntatge de cordes que volien fer no el van acabar perquè la roca estava molt freda. L’opció va ser passar pel «camí» alternatiu que evita aquest bocí. També vaig gravar el track i podeu veure una foto de com estava el temps allà dalt:

Pas de cavall nevant, vist des del costat del Vallibierna (no es veu el Culebres)

L’endemà va ser festa local a Lleida, i amb la MariaJo vam aprofitar per anar cap al Montseny, un massís que teníem pendent i mai no trobàvem el moment d’anar-hi. Vam aprofitar-ho i vam sortir d’hora de Lleida per començar a caminar cap a les 9:30 des de la font de Passavets cap a les Agudes i el Turó de l’Home. La zona ens va encantar, plena de faigs i molt verda. El camí començava molt empinat però això mateix permetia guanyar alçada amb facilitat. Des del cim de les Agudes la vista que teníem del Matagalls en primer pla i dels Pirineus al fons era espectacular. També es podia veure Montserrat a l’oest… i la mar a l’est!. Feia vent i la visibilitat era magnífica… això sí, al Turó de l’Home el vent era tan intens que feia nosa. De les Agudes al Turó de l’Home vam anar per la «carena» i va ser molt divertit (track). La panoràmica permet veure també el Montsec:

Panoràmica des de les Agudes

Finalment, ja a l’octubre vaig anar amb el Josep Ribes i el seu germà Sisco i el Jaume (a última hora se’ns va sumar el Macià) a fer el Vinyamala (3298 m), el tresmil més alt dels que he fet fins ara. Va ser una pallissa de cotxe (sortíem de Lleida a les 7:00 i arribàvem a l’aparcament del que es coneix com a Barrage d’Ossue), 5 hores d’anada i unes altres de tornada… però hi tornaria ja! Començàvem a caminar cap a les 14:00 i arribàvem al refugi de Baysellance cap a les 16:30, amb temps de fer el Petit Vignemale… de no ser perquè el refugi ja no estava guardat (ho sabíem) i no hi havia aigua (no ho sabíem), de manera vam haver de buscar aigua per poder fer el sopar i quan ja la teníem era un pèl tard per fer aquest cim i tornar amb llum. Diumenge 13 d’octubre començàvem a caminar a les 7:00 i aviat vam arribar al peu de la glacera d’Ossue (la més llarga dels Pirineus), fent cim cap a les 10:00… unes vistes magnífiques (com podeu comprovar a les fotos), vam baixar i vam anar cap al Cerbillona, des del coll les vistes també eren magnífiques; vam pujar el Cerbillona i sense deixar la carena vam baixar al coll de Lady Lister i vam pujar al Pic Central, fent els 3 tresmils que teníem prevists fer durant el dia. Vam tornar al coll de Lady Lister i vam baixar a la glacera. Cap a les 13:00 començàvem la baixada forta i a les 16:00 tornàvem a ser al cotxe.  Vam parar a les 17:00 a Gavarnia per fer un beure però ho vam trobar tot tancat, de manera que vam decidir de tornar a Lleida on arribàvem a els 22:30… una pallissa com deia abans però per tornar-hi en qualsevol moment. Vaig enregistrar el track de l’excursió, i podeu fer-vos una idea de la glacera amb aquesta panoràmica:

La colla a punt de coronar el «coll» de la glacera d'Ossue

La colla a punt de coronar el «coll» de la glacera d’Ossue